Pre & postnataal fitness

Pre & Postnatale Fitness 

 

Misschien vraag je je ook wel eens af of je nog wel je sport kunt beoefenen tijdens de zwangerschap en hoe je na de bevalling weer zo snel mogelijk fit kunt worden. Veel vrouwen onderschatten wat een impact de bevalling heeft op het vrouwelijke lichaam. Dit herstel heeft eigenlijk meer aandacht nodig.

“Ik ben Audrey Atoon Fysiotherapeut bij Fysiotherapie Heusdenhout en Personal Trainer bij BredaPT. Ik ben moeder van twee jonge kinderen. Ik deel met veel plezier mijn kennis over sporten tijdens en na de zwangerschap. Het is mooi om te zien hoe het lichaam verandert in de zwangerschap, ieder trimester kent zo zijn fysieke ongemakken, maar dit hoeft niet per se het geval te zijn. Iedere dag is anders en het is ook belangrijk om hier rekening mee te houden tijdens het trainen. Het is fijn om te weten dat sporten tijdens de zwangerschap de kans op zwangerschapsdiabetes verkleint en het de ontwikkeling van de foetus begunstigt.”

Eerst is er een uitgebreide intake en onderzoek. Hierin kijk ik hoe je je lichaam belast. Tijdens de training (prenataal of postnataal) ligt de focus vooral op de ademhaling en het postuur. Tijdens de zwangerschap verandert dit namelijk door de groeiende buik. De ademhaling heeft heel veel invloed op de stabiliteit van je core, doordat ademhaling voor een abdominale druk zorgt. Hoe groter de druk is, hoe meer kans op een hernia, hoe kleiner de druk is, hoe groter de kans op lage rugklachten is. Hoe meer aandacht hieraan gegeven wordt tijdens de zwangerschap, hoe makkelijker het is om dit weer op te pakken na de bevalling. De ademhaling is namelijk de basis in iedere fase; of je nu zwanger bent, net bevallen bent of je hebt bekkenklachten gekregen een jaar na de bevalling, ik kijk eerst hoe de ademhaling verloopt, want dit is immers stap één voor een goede core stability.  Na de bevalling krijg je een programma om de core weer zo sterk mogelijk te maken. Dit heeft namelijk invloed op het herstel van de diastase, eventuele incontinentie en of bekkenbodem problemen te verminderen. Daarna is het belangrijk om de kracht en conditie weer op te bouwen. Zo kun je op een verantwoorde en prettige manier werken aan een fit lichaam tijdens en na de zwangerschap!